Lepok náš každodenný

Lepok.

Bol tu snáď odjakživa, je všadeprítomný a len tak skoro nevymizne.

Od nejakého času s ním máme problém. Stal sa témou, ktorú pretriasame v časopisoch, na FB, v dámskom magazíne …

Už snáď ani nenájdeme kulinársku publikáciu, kde by sa s absolútnou prirodzenosťou nevyskytlo pár bezlepkových receptov. Ich kvalita a nápaditosť stúpa a nejedna babička pokukuje po gaštanovej múke do palaciniek, či quinoe namiesto ryže k nedeľnému obedu. Väčšina mamičiek už nepochybne vyskúšala pšenovú kašu, či tapiokový puding namiesto ranného chlebíka, a tí z nás, ktorí dbajú na líniu iste zaradili niečo prirodzene bezlepkové kvôli zlepšeniu metabolizmu.

Nuž a teraz sa natíska otázka, či je nám to treba. Či to nie je len také „panské huncúctvo“. Lebo ako stúpa počet priaznivcov obmedzovania lepku v strave, kulminujú aj hlasy z opačného tábora.

Veď naši rodičia/starí rodičia to nemali, jedli všetko a dožili sa 80 – 100 rokov …

Veď aj my sme vyrastali na krupicovej kaši, jedným z prvých príkrmov bol neraz rožok, alebo kúsok chlebovej kôrky. Chlebík bol neraz na raňajky, na desiatu aj na večeru. A nikomu nič nebolo. Či?

Zamysleli ste sa niekedy nad tým, čo sa môže skrývať za vašou:

  • vytrvalou hnačkou, občasnou zápchou či permanentným nafukovaním?
  • dospeláckym akné?
  • menštruačnými problémami?
  • častými chorobami?
  • zahlienením?

Nuž porovnávať našu súčasnú situáciu so situáciou našich predkov má viacero zádrheľov. Naši predkovia mali tráviaci trakt v oveľa lepšej kondícii a lepšie sa oň (nevedomky) starali. Jedli dostatok vlákniny, sladkosti mali k dispozícii len výnimočne, ak jedli potraviny s obsahom lepku, boli rôznorodé (jačmeň, ovos, raž, …) a často fermentované.

Stravovali sa v súlade s ročnými obdobiami a zažívali zdravý hlad. Prirodzené pôrody boli prirodzené, deti boli kojené, hrali sa v hline, liečili sa bylinkami. Veľa sa hýbali, boli v kontakte so zvieratami a chemikálie nepoužívali.

V žiadnom prípade nechcem minulosť idealizovať. Naši predkovia mali ťažký život, ale ich tráviacemu traktu sa iste vodilo lepšie. Všetky tieto faktory vytvárali dobré podmienky pre našich priateľských bakteriálnych obyvateľov a celkové zdravie.

Oproti tomu sa zdá, že príslušníci súčasnej generácie robia všetko preto, aby ….

Jeme jedno cez druhé, sladkosti na dennom poriadku, antibiotiká niekoľko krát do roka, lepok (hlavne z prefabrikovanej bielej pšenice) niekoľkokrát do dňa, slnko vidíme možno skôr v televízii ako naživo, jadro pohybu spočíva v presune medzi gaučom a chladničkou a späť, medzi vchodovými dverami a parkoviskom alebo na bežiacom páse vo fitku. 

Pointa je v tom, že hlavný problém nie je len ten lepok. Je súčasťou širšieho kontextu negatívnych vplyvov, ktoré vplývajú na naše zdravie. Ale strava a jej zloženie je jeden z faktorov, ktorý vieme najlepšie ovplyvniť.

Preto obmedziť príjem lepku môže priniesť niekoľko príjemných bonusov:

1. Pravdepodobne objavíte niekoľko nových, zaujímavých chutí

2. Možno prospejete svojmu tráveniu – mnohí ľudia zistili, že po obmedzení konzumácie potravín s obsahom lepku sa im zlepšilo trávenie a vylučovanie

3. Možno prospejete svojej línii – tí ktorí to vyskúšali sa často cítia „ľahšie“, znížil sa im obvod pása a nezriedka to vidno aj na váhe

4. Možno prospejete celkovo svojmu zdravotnému stavu – menšie zahlienenie, menšie riziko vzniku intolerancií 

Nikto netvrdí (aspoň predpokladám), že je to jediná spása a riešenie všetkých tráviacich a iných zdravotných problémov. No zoznam toho, čo sa môže vylepšiť po vylúčení lepku, je skutočne bohatý.

Za článok ďakujeme Mgr. Ivane Hrbáľovej z bio a eko obchodíku www.baoba.sk

Print Friendly, PDF & Email

,