Ako si pripraviť dezerty, z ktorých sa nepriberá? Použite tieto suroviny!

Použitie zdravších surovín namiesto starej klasiky vám môže ušetriť množstvo zbytočne zjedených kalórií, kíl nadváhy a zdravotných problémov. Pozrite sa bližšie, ako je to možné.

Chutia síce výborne, no v tradičných dezertoch sa často používa veľké množstvo cukru, bielej múky,  margarínu či oleja. Ťažké krémové plnky sú z margarínu, šľahačkovej smotany a ďalšieho cukru. Ide o prázdne kalórie, ktoré  spôsobujú ukladanie tuku a dodajú minimum energie, resp. energia rovnako rýchlo príde ako odíde a výsledkom je opäť hlad alebo chuť na niečo sladké. Takýmto dezertom chýbajú vitamíny, minerály a vláknina. Navyše majú takého pochúťky aj negatívny vplyv na naše zdravie a figúru.

Napríklad hlavná ingrediencia – biely cukor. Rafinovaný biely cukor oslabuje našu imunitu, spôsobuje ukladanie tuku a predčasné starnutie pokožky, zvyšuje riziko vzniku cukrovky a kazí zuby. Chemicky modifikovaný rafinovaný biely cukor dáva nášmu zdraviu naozaj zabrať.

Priemyselne vyrábané margaríny obsahujú umelé transmastné kyseliny, ktoré sa prakticky nevedia z tela odstrániť a dostávajú sa do prirodzených tukov v tele, najmä do nervového systému, kde spôsobujú nemalé problémy. Tieto tuky spôsobujú znižovanie dobrého HDL cholesterolu a naopak, zvýšenie zlého LDL cholesterolu a nadváhu.

Biela múka je síce jemná a chutná, no chýbajú jej vitamíny, minerály a vláknina. Okrem toho má tiež vysoký glykemický index, čo spôsobuje rozkolísanie hladiny krvného cukru a následné ukladanie tuku.

špaldový_jahodový_koláč

No nebojte sa, nechceme vám úplne pokaziť chuť na sladké. Existuje aj lepší spôsob, ako si ho dopriať – zdravo a chutne. Stačí vymeniť klasické nezdravé suroviny tými správnymi a vaše koláčiky budú pre vás aj vaše telo naozajstným pôžitkom. Bielu múku nahraďte jemnou celozrnnou špaldovou alebo pšeničnou múkou. Obsahujú oveľa viac vitamínov, minerálov, bielkovín a vlákniny. Lepšie vás zasýtia a poskytnú zdroj pomalej energie. Ľahké a jemné krémy si pripravte z tvarohu či bieleho jogurtu. Vyhnete sa tak nezdravým tukom v margaríne a dodáte telu potrebné bielkoviny. Na sladenie použite prírodné sladidlá. Na rozdiel od bieleho cukru môžu mať naopak pozitívne účinky, nakoľko obsahujú aj iné prospešné látky. Napríklad brezový cukor, ktorý má nízky glykemický index, takže neohrozuje ani cukrovkárov a navyše chráni zuby pred  zubným kazom. Alebo agáve, ktoré má v porovnaní s cukrom len polovičné množstvo kalórií, posilňuje imunitný systém a udržuje zdravú tráviacu sústavu. A liečivé účinky medu pozná ľudstvo už celé tisícročia.

porovnanie

A aký je teda rozdiel v použití zdravších surovín namiesto klasických? Pozrite si príklad. Kúsok klasickej čokoládovej torty pripravenej z bielej múky, margarínu, bieleho cukru, šľahačkovej smotany a čokolády obsahuje 24g tuku, len 4g bielkovín, až 47g cukru a žiadnu vlákninu. Oproti tomu kúsok zdravej vanilkovej torty pripravenej bez tuku, zo špaldovej múky a ovsených vločiek s jemnou čokoládovou tvarohovou plnkou obsahuje len 3g tuku, 6 g bielkovín a len 25g sacharidov. Vďaka použitiu celozrnnej múky nájdete v takomto dezerte aj vlákninu, vitamíny a minerály.

Zdravé recepty chutia výborne a môžete si ich upravovať podľa seba. Nepotrebujete na to žiadne špeciálne a drahé suroviny. Stačí vám celozrnná múka, ovsené vločky, tvaroh, jogurt, med či trstinový cukor. Ale ak chcete, môžete použiť napríklad brezový cukor, ktorý má veľmi nízky glykemický index alebo namiesto medu agáve alebo javorový sirup. Každé z týchto sladidiel má iné pozitívne účinky.

Recepty na takéto výborné zdravé koláčiky pre celú rodinu nájdete v našej novej eknihe Zdravé fit koláčiky.  Žiadny biely cukor, bielu múku ani margarín v nich nenájdete. Môžete si tak pochutnať na niečom sladkom bez obáv o svoje zdravie každý deň.

PS: Na obrázku vidíte aj zdravý jahodový špaldový koláč, recept naň nájdete v eknihe Zdravé fit koláčiky.

chem eknihu

 

Prečítajte si tiež:

S týmito surovinami budú vaše recepty vynikajúce a plné zdravia!

Začnite deň zdravými vaflami s ovocím

3 recepty na fantastický proteínový puding

5 tipov, ako použiť arašidové maslo vo fitness kuchyni

Print Friendly, PDF & Email

, , , , ,