Ako nahradiť cukor? Siahnite po týchto zdravých prírodných sladidlách.

Ako nahradiť cukor Siahnite po týchto zdravých prírodných sladidlách

Biely rafinovaný cukor nie je pre naše zdravie najlepší, to už iste viete. Ak ste sa teda rozhodli obmedziť jeho konzumáciu a nahradiť ho zdravšími možnosťami, urobili ste pre svoje zdravie dobrý krok.

Veď dnes už ľahko zoženiete kvalitné prírodné náhrady, s ktorými uspokojíte svoju chuť na sladké jedlá bez výčitiek. Na rozdiel od bieleho cukru, ktorý obsahuje len prázdne kalórie, obsahujú prírodné sladidlá aj rôzne prospešné látky ako vitamíny a minerály. 

Vybrať si môžete z ponuky tekutých sladidiel alebo zo sypkých, ktoré svojou konzistenciou a chuťou najlepšie pripomínajú klasický cukor používaný v kuchyni. Pozrite sa, ktoré to sú.

SYPKÉ PRÍRODNÉ SLADIDLÁ


TRSTINOVÝ CUKOR


Trstinový cukor obsahuje na rozdiel od bieleho väčší podiel melasy. Tá je zdrojom cenných minerálov a vďaka tomu je táto forma cukru o niečo zdravšia. Čo sa týka chuti, trstinový cukor má príjemnú karamelovú chuť a podobnú sladivosť ako cukor biely.

Môžete ho bez problémov používať do pečenia a na prípravu zdravších dezertov. Pri jeho výbere si dobre preštudujte informácie na obale. Hnedý cukor totiž nie je automaticky trstinový, ale môže ísť o rafinovaný cukor zafarbený na hnedo karamelom.  


KOKOSOVÝ CUKOR


Kokosový cukor sa vyrába z kvetov kokosových paliem v krajinách ako napríklad Filipíny či Indonézia. V ázijských krajinách ide o populárne sladidlo, ktorá sa v kuchyni hojne využíva. Tento prírodný cukor je bohatý na zdraviu prospešné látky, ako napríklad vitamíny skupiny B, minerály a na 100g dokonca obsahuje 4,5g vlákniny.

Medzi jeho účinky patrí napríklad podpora trávenia a imunity, prevencia anémie či posilnenie kostí. 

kokosovy cukor
  • výborná rozpustnosť
  • bohatý na minerály
  • obsahuje vlákninu
  • skvelá chuť
  • výhodná cena
kokosový cukor

BREZOVÝ CUKOR (XYLITOL)


Xylitol je prírodný cukor, ktorý sa vyrába z extraktu brezy. Má bielu farbu a svojou konzistenciou, sladivosťou a chuťou dokonale pripomína biely cukor. Jeho veľkou výhodou je nízky glykemický index, GI =7. Vďaka tomu udržiava stabilnú a nízku hladinu cukru v krvi. Jeho ďalšou výhodou je to, že nespôsobuje kazivosť zubov ako normálny cukor.

Xylitol je skvelý aj počas redukčnej diéty, keď potrebujete obmedziť príjem cukru a kalórií, má totiž až o tretinu menšiu kalorickú hodnotu ako cukor.  A aj vďaka nízkemu glykemickému indexu vaše chudnutie neohrozí.

Brezový cukor ako náhradu cukru výborne využijete aj na pečenie koláčov a prípravu zdravých dezertov.

brezovy cukor xylitol
  • nízky glykemický index
  • chutí ako cukor
  • má o tretinu menej kalórií
  • skvelý do varenia a pečenia
  • vhodný do diéty

ERYTHRITOL


Erythritol je vlastne cukrový alkohol, ktorý sa nachádza v mnohých druhoch ovocia a ďalších potravinách, akými je napríklad víno, pivo či niektoré druhy syrov. Jeho veľkou výhodou je nízky, takmer nulový glykemický index a nízky obsah kalórií. 

Vďaka tomu je skvelou voľbou aj pre ľudí, ktorý držia redukčnú diétu. Oproti bielemu cukru má však o niečo nižšiu sladivosť, asi 60-75% . Pozitívom je tiež fakt, že tento druh cukru nespôsobuje zubný kaz.

erythritol namaximum
  • prírodná náhrada cukru
  • takmer nulový GI
  • nevplýva na hladinu inzulínu v krvi
  • bezkalorický
  • nekazí zuby

STÉVIA


Stévia je 100% prírodné sladidlo vyrábané z lístkov tejto rastlinky.Môžete si ju vypestovať aj doma a jej listami si osladiť napríklad čaj. Extrakt zo stévie má oveľa vyššiu sladivosť ako cukor, preto ho stačí pridávať menej. Pritom má stévia nulovú kalorickú hodnotu!

Dnes už sladidlá zo stévie zoženiete v sypkej alebo tekutej forme, stačí si vybrať, ktorá vám viac vyhovuje pre vaše potreby.  Viac o rastlinke Stévia cukrová a jej pestovaní si môžete prečítať napríklad na wikipédii.

stevia cukrova


TEKUTÉ PRÍRODNÉ SLADIDLÁ


MED


Med, označovaný aj ako tekuté zlato je uznávaný najmä pre svoje zdravotné a liečivé účinky. Preto po ňom siahame najmä v zimných mesiacoch, keď potrebujeme podporiť imunity či vyliečiť prechladnutie.

No tento dar prírody môžete využívať po celý rok aj ako zdravé a veľmi chutné sladidlo. Pokiaľ chcete v mede zachovať jeho prospešné látky, neupravujte ho na vysokých teplotách.


JAVOROVÝ SIRUP


Javorový sirup je ďalšou zdravšou alternatívou cukru. Pri jeho výbere rozhodne dbajte na kvalitu. Je totiž skvelým zdrojom antioxidantov, má protizápalové účinky, obsahuje vitamíny skupiny B a minerály. Je skvelý najmä na palacinky a vafle. 


SIRUP Z AGÁVE


Sirup z agáve sa v porovnaní s medom alebo javorovým sirupom vyznačuje nižším glykemickým indexom. Oproti cukru má vyššiu sladivosť, preto ho stačí použiť menej a tak pri sladení ušetriť aj nejaké kalórie.

Agáve sirup je ľahko stráviteľný a pomáha aj činnosti žlčníka a metabolizmu tukov.

sirup z agáve
  • 100% prírodné
  • nízky GI
  • vhodné do diéty
  • vysoká sladivosť
  • nízka cena

INÉ SPÔSOBY SLADENIA


Okrem prírodných sladidiel môžete na osladenie svojich dezertov použiť aj kreatívnejšie spôsoby. Napríklad popučené banány, mixované ďatle alebo hrozienka, z ktorých sa dajú pripraviť výborné zdravé dobroty. 

VYSKÚŠAJTE AJ TIETO DOBROTY

Prečítajte si aj:

Print Friendly, PDF & Email

, , , , ,